Як допомогти дитині впоратись з емоціями

Як допомогти дитині впоратись з емоціями

Емоції у дитини зумовлюють фізичне нетерпіння, і напружене тіло спонукає її діяти — вередувати, рухатись, бігати, бити… Дитина відчуває фізичну потребу «зробити щось». нереально просити її заспокоїтись, поки тіло прагне руху. Біг, танці, плавання і широкі рухи руками допоможуть їй розслабитися. Сильне тремтіння всього тіла, сльози свідчать про те, що напруження минуло… Просто ніжно і міцно обійміть дитину.

Які бувають емоції

Емоції — це найпоширеніші інстинктивні фізіологічні та адаптаційні реакції організму. Мигдалина виробляє гормони, організм реагує ДО того, як неокортекс загальмує або підтвердить відповідні емоції… Учені називають їх первинними емоціями:

  • гнів (реакція на несправедливість, розчарування або травму)
  • страх — (реакція на небезпеку)
  • радість (на успіх, час, проведений разом, або просто задоволення від життя)
  • смуток (на траур, розчарування, втрату)

Вторинними є значно складніші почуття, зумовлені первинними емоціями. наприклад, коли ви злитеся, то можете відчувати сором після цього, або коли радієте, відчуєте полегшення чи гордість. Вторинні емоційні реакції залежать від наших інтерпретацій. Первинні емоції минають швидко, а вторинна реакція складніша — вона посилюється, наростає і триває довго після події.

Коли дитина змушена терпіти і приховувати емоції, то може «вибухнути» з приводу дрібниці, виміщаючи злість на інших. дитина не розслабиться а такому разі, адже це побічна реакція. Наприклад, биття сестри ніколи не зарадить тому, кого цькують в школі. Дитина буде битися за будь-якої нагоди, поки не буде розв’язано проблему.

Батьки мають приймати поведінку дитини, яка іноді приховує загострені емоційні реакції.

Вчимося керувати своїми емоціями

Можна розвинути емоційний інтелект дитини, навчаючи описувати словами почуття, виявляти тригери та причини її реакції, контролювати тіло та розв’язувати проблеми, з якими вона стикається.

Дитині необхідноБатьки можуть
Словниковий запас: слова, щоб називати свої відчуття та емоції, щоб уміти описати те, що вона відчуває, не вдаючись до криків чи ударівПрийняти емоції дитини з емпатією. Допомогти їй описати її почуття. Називати власні емоції, коли вони їх відчувають
Визначати мить до того, як емоція захопить дитину (починає посилювати, наростати)Звернути увагу дитини на прояв первинної емоції у дитини і допомогти їй зосередити увагу на відчуттях у тілі
Уміти визначати причини своїх реакцій; розрізняти емоції, які слід виражати, та емоційні реакції, які треба гальмувати та аналізуватиНазвати емоції дитини та їхні тригери. Називати власні емоції та їхні тригери
Уміти висловлювати свої справжні емоції, застосовувати прийоми для позбавлення стресу, повернення до стану спокою та управління своєю енергією: подихати, розім’ятися, здійснити широкі рухи руками, пострибати, подмухати, попити крізь соломинку та ін. у разі вторинної емоційної реакціїНавчати одного прийому на тиждень, коли дитина спокійна. Відкрито використовувати цей прийом перед нею, щоб дозволити їй інтегрувати зразок

З книги Ізабель Фільози